poza_art1


Amintirea caleidoscopului si solutiile de Business Intelligence

  • Probabil că mulți dintre cei care au curiozitatea de a citi aceste rânduri – poate chiar majoritatea – au văzut măcar o dată, în copilărie, un caleidoscop. Și dacă da, poate au simțit curiozitatea să-l invârtă în dreptul unui ochi, tinându-l închis pe celălalt, pentru a descoperi o multitudine de frumoase imagini colorate, care au ținut adesea pentru spectator locul primelor vitralii.
    Descoperirea unor imagini care pot să încânte este experiența esențială mijlocită de caleidoscop, prin rotire. Cu necesara observație că imaginile descoperite au ceva în comun: simetria.
  • O experiență în multe privințe asemănătoare pentru copilul curios devenit “utilizator de soluție informatică” oferă și interacțiunea cu o solutie de Business Intelligence (prescurtat, o soluție BI).
    Tot descoperirea rămâne esențială, de data aceasta a unor informații despre subiectul unei analize, de exemplu sănătatea financiară a unei firme, care fără soluția de BI ar fi putut rămâne obscure.
    Și tot vizualizarea e cea care ne permite experiența descoperirii, numai că în cazul soluției BI sunt vizualizate date provenind din organizație.
  • Obiectul de forma cilindrică prin care privim și la care ne duce prima dată gândul când rostim cuvântul “caleidoscop” e înlocuit de interfața-de-vizualizare-utilizator a soluției informatice de tip BI.
    Oglinzile caleidoscopului, prin care se aplică legile opticii, sunt înlocuite de motorul/”engine”-ul platformei de Business Intelligence.
    Numai că asemănările pe care le pot găsi între cele două instrumente de explorare a două universuri diferite, cel al culorilor și cel al datelor – probabil că se opresc aici.
  • Cioburile de sticlă colorate sunt înlocuite la soluțiile de BI cu altceva, cu multe “măsuri” ale activității unei organizații (exemplul de asemenea măsură ales cel mai adesea fiind acela al “vânzărilor”, exprimate cantitativ sau monetar, fiindcă aproape oricine înțelege relația directă între acestea și venituri); măsuri expuse si redate în interfata-de-vizualizare-utilizator a soluției de Business Intelligence, în mod dinamic, în alte și alte “contexte” (al timpului, al geografiei, al agenților de vânzări care le-au generat, al categoriei de produse sau servicii ș.a.).
    Măsurile și contextele, practic lipsite de sens unele fără de altele, formează un tot care reprezintă echivalentul cioburilor colorate din caleidoscop.
  • Dacă la caleidoscop descoperirea era în  intregime rodul întâmplării – oricum fără vreun scop dinainte planificat – la soluțiile de BI “întâmplarea” iși joacă rolul doar până la un moment dat și pentru scurt timp. După care intervine scormonirea premeditată prin date, corespondentul aranjării voite a cioburilor.
  • La caleidoscop rezultatul descoperirii era fatalmente simetric, consecință a dispunerii oglinzilor și legilor reflexiei.
    La soluțiile de BI rezultatul descoperirii este adesea o “anomalie”; ascunsă în date dar plină de semnificații atunci când e corect interpretată și bine înțeleasă. Sau un tipar care însă doar arareori are de-a face cu simetria. Oricare dintre aceste tipuri de descoperire reprezentând o mică revelație. Care adesea ne influențează semnificativ deciziile în legătură cu mersul organizației și însuși modul în care ele sunt luate. Fără a ne manipula cineva însă; pentru că aceste descoperiri se bazează doar pe date din organizație (firmă).

În loc de rezumat al ideilor de mai sus, încerc să dau o posibilă definiție unei solutii de Business Intelligence:

O soluție de BI e un INSTRUMENT SOFTWARE de înțelegere profundă a unor informații care sunt exacte, proprii organizației și valoroase (descriu ceea ce trebuie și cum ne trebuie), furnizate la timp și analizabile din multiple perspective, menit sa susțină orice decizie luată de manageri, decizie care nu se va mai baza doar pe “intuiție”